torstai 26. maaliskuuta 2015

Ruokavalio raskausaikana

Heti alkuun voin todeta, voihan himot ja heikko itsekuri, jotka ovat vaivanneet mua heti raskauden alkumetreiltä asti. Olenhan mä aina ollut melkoinen herkkunapa, mutta normaalisti on itsekurini ihan toista luokkaa. Laskeekohan raskaus motivaatiota terveellisiin elämäntapoihin, vaikka pitäisi olla aivan päinvastoin. Ehkä kuvittelen vain, mutta mielestäni tässä raskaudessa olen paljon paljon enemmän herkkuja himoitseva, kuin Karkkia odottaessani. Helppo se on raskauden piikkiin laittaa, ehkä on vain myönnettävä, että nyt on motivaatiot ja itsekuri laskeneet reippaasti. Kumpa joku muu kuin minä itse voisi ottaa mua nyt niskasta kiinni ja komentaa lopettamaan se jatkuva leivän puputtaminen, karkkien ja suklaan napsiminen sekä jatkuva erilaisten buffettien, hampurilaisten jne himoitseminen. Hyi mua!

Kuten alkutekstistä voi päätellä, olen suonut itselleni paljon löyhemmän ruokavalion, kun aiemmin. Toki nälkäkin on luonnollisestikin kovempi ja välillä on olo, kuin voisi syödä koko hevosen kerralla. Silti olen kyllä pitänyt huolen siitä, että syön säännöllisesti 5-7 kertaa päivässä, kuten aina. Pidän huolen, että syön kasviksia ja proteiinia sen himojen kohteena olevan höttöhiilarin lisäksi mahdollisimman paljon. Joten ei se ruokavalio ihan retuperällä ole, mutta kyllä parannettavaakin löytyisi vaikka muille jakaa. Sokeria ja valkoista vehnää kun saisi vähennettyä rankalla kädellä, olisin erittäin tyytyväinen. Erityisesti leipää himoitsen jatkuvalla syötöllä, onnekseni kaikki leipä käy, eikä sen tarvitse olla juuri valkoista, kunhan sitä on paljon. Ei sekään hyväksi ole, mutta onneksi parempi kuin esimerkiksi suklaan himo. Yritän nyt kompensoida nälkää jättimäisillä salaateilla, joiden lisäksi ei enää vaan jaksa sitä leipää kovin paljoa puputtaa. 


Aineenvaihduntani on luonnollisestikin hidastunut vauhdikkaasti, kuten raskaana kuuluukin käydä vauvan hyvinvoinnin vuoksi. Minun kohdallani hidastuminen on kuitenkin ollut erityisen suurta, koska usein buustaan aineenvaihduntaani erilaisilla treenitehoa lisäävillä lisäravinteilla. Tottakai se näkyy vartalossa ja olossa, mutta siihen on nyt vain sopeuduttava ja hyväksyttävä se. 

Lopetin buustaavien rasvanpolttajien lisäksi proteiiniheran käytön kun päätimme, että vauva saa tulla kun on tullakseen. Tämä jos mikä vähän harmittaa, sillä toisella neuvolakerrallani sain tiedon, että proteiinituotteita voi käyttää täysin huoletta. Väkisinkin on proteiinijuoman puuttuminen vaikuttanut viimeisen 5 kk:n ajan lihaksen ylläpitoon ja kasvuun sekä treenimotivaatioon, sen verran hyvä vähintäänkin plasebovaikutus sillä muhun on! Lisäksi se vie mukavasti makean himoa ja varmistaa riittävän proteiinin saannin. 

Jokatapauksessa, yritän olla armollinen ja nauttia raskaudesta, kohtuudella ja vauvan hyvinvointia ajatellen! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti