tiistai 2. kesäkuuta 2015

Tiedän kuka ja mitä olen

Musta tuntuu että vasta näin vanhemmiten olen oppinut arvostamaan sitä, mitä olen. Nuorena varmasti lähes kaikki etsii itseään ja pohtii sitä, mitä muut susta ajattelevat. Haluaa väkisin miellyttää kaikkia ja pitää kavereistaan kynsinhampain kiinni. Mutta kun ikää tulee, oppii arvostamaan niitä omia huonoinakin pitämiään piirteitä, tai vähintäänkin myöntämään ja hyväksymään ne. Oppii ymmärtämään, ettei kukaan ole täydellinen, on hyväksyttävää olla juuri sellainen kuin on ja kaikkia ei tarvitse miellyttää. 

Elämän varrella tulee suuria ns. kehitysaskeleita, jotka luovat ja muokkaavat sitä omaa identiteettiä tiettyyn suuntaan. Omalla kohdallani voisin sanoa suurimpien minä-kuvan muutoksien olleen äitini kuolema, Kimmon tapaaminen, ammattiin valmistuminen ja tietysti äidiksi tulo. Myös harrastukset liittyvät vahvasti minä-kuvaan. 

Varsinkin äitiys on opettanut valtavasti, ja tuonut vahvan perustan koko itsetunnolleni. Koska ennen kaikkea olen aina äiti, tapahtui mitä tahansa. Toki ammatti ja työt sekä hyvin tärkeäksi muodostunut kuntosali-harrastus vaikuttavat aivan varmasti ulosantiini. Myös parisuhde ja yhteinen talo määrittelevät sitä, kuka minä olen. Olen tyytyväinen. 

En koe, että minun tarvitsisi olla kaikkien kaveri ja miellyttää jokaista vastaantulijaa. Olen avoimesti se, kuka olen, tykkäsivätpä muut siitä tai eivät. Aivan tietoisesti sitä on alkanut viettää enemmän aikaa vain sellaisten ihmisten kanssa, joilla on todella merkitystä ja vähentämään niiden seuraa, joiden kanssa ajatusmaailmat ei kohtaa. Toki saa, ja pitääkin olla eri mieltä, muttei toista pidä tuomita jos hänen elämänsä arvot ovat erilaiset kuin omat. 

Kun oppii olemaan sinut oman itsensä kanssa, ei ole tarvetta arvostella toisten valintoja ja sitä kautta pönkittää omaa egoaan. Ihminen ei ole koskaan valmis vaan haluaa aina kehittyä, olla parempi ihminen, puoliso, äiti, ystävä, sisko, lapsi, mutta on helpompi lähteä kehittämään itseään, kun tietää, kuka tällä hetkellä on. 

Tässä tällaista "kevyttä" tiistai-pohdintaa, toivottavasti piditte. Aihe tuli mieleen Haloo Helsinki! biisistä, kuussa tuulee sekä tällä hetkellä monessa blogissa ajankohtaisesta sinä loukkasit minua -kampanjasta. Olkaa rohkeasti omia itsejänne, niin minäkin päätän olla! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti